Od asistentky riaditeľa cez prácu a štúdium HR v zahraničí až po vedúcu personálneho oddelenia v spoločnosti BAUHAUS. Petra Brustmannová nás previedla svojou inšpiratívnou profesijnou cestou, prezradila svoj názor na digitalizáciu HR a zdôraznila význam otvorenosti k inováciám. Jej príbeh ponúka cenné postrehy pre každého, kto sa chce v odbore personalistiky presadiť.
Spoločnosť BAUHAUS je známa nemecká sieť hobbymarketov, ktorá prevádzkuje 9 predajní v Česku a 1 na Slovensku, s počtom zamestnancov na hlavný pracovný pomer vyše 1100. Pozíciu vedúcej personálneho oddelenia pre český a slovenský trh tu už šiesty rok zastáva Petra Brustmannová, ktorá má s odborom personalistiky viac ako 15-ročnú skúsenosť.
Začneme s tým, ako ste sa prvýkrát stretla s odborom personalistiky a aká bola vaša cesta k pozícií, ktorú zastávate dnes. Čo vás priviedlo do sveta HR?
Pri pohľade na svoju kariéru v personalistike som začínala na pomerne netradičnom mieste, lebo vzdelanie som dokončila v pedagogike. Moja cesta do sveta HR začala, keď som pracovala ako asistentka riaditeľa v jednej pôvodom nemeckej spoločnosti, ktorá zažívala vtedy rýchly rozvoj. S týmto rastom vzišla potreba nového HR špecialistu a ja som túto príležitosť dostala.
Následne som si rozšírila znalosti štúdiom a prácou v odbore HR za hranicami – konkrétne v Austrálii. Táto zahraničná skúsenosť mi dala jedinečný pohľad na personalistiku, ktorý uplatňujem vo svojej súčasnej úlohe vedúcej personálneho oddelenia v spoločnosti BAUHAUS.
Zaujímalo by ma, aké boli Vaše skúsenosti s personalistikou v zahraničí. Ako sa líšili od toho, čo ste poznala z našich končín?
Keď som v roku 1999 maturovala, o personalistike alebo HR som prakticky nevedela. Teraz je situácia oveľa lepšia. Je obrovské množstvo dostupných zdrojov - kurzy, štúdium, podcasty. Informácie sú všade a je ľahké sa vzdelávať.
Vtedy mi ale ešte len štúdium a práca v Austrálii otvorili oči, aká rozsiahla a fascinujúca táto oblasť môže byť. Rozdiely v praxi medzi Českou republikou a zahraničím boli a sú podľa môjho názoru značné, ale získala som vďaka tomu to najlepšie z oboch svetov – schopnosť prispôsobiť globálne trendy lokálnym potrebám. Navyše, Austrália mi nielen poskytla cenné poznatky, ale aj sebadôveru, ktorú v práci v HR využívam.
Hovoríte o sebadôvere, znamená to, že boli chvíle, kedy ste si nebola istá svojimi schopnosťami v HR?
Nazvala by som to počiatočnou neistotou, či môžem v personalistike vôbec úspešne pracovať bez príslušného vzdelania. Túto neistotu som však postupne prekonala vďaka praxi, ktorá mi poskytla skutočne pevný základ. Päťročná skúsenosť s personalistikou mi dala toľko, že keď som vtedy začala odbor HR študovať v Austrálii, uvedomila som si svoj náskok pred ostatnými, ktorí zatiaľ praktickú skúsenosť nemali.
Pochopila som, že prax je v tomto odbore neoceniteľná, a že som teda plne kvalifikovaná pre svoju úlohu. Možnosť vzdelávať sa formálne som brala skôr zo záujmu o tento odbor.
Môžete popísať, aké je to viesť personálne oddelenie v BAUHAUSe? Aké špecifiká prináša práca v tak veľkej spoločnosti?
To hlavné, prečo som sa pre prácu v spoločnosti BAUHAUS rozhodla, je kladný vzťah tejto spoločnosti k zmenám a inováciám. Mám jedinečnú príležitosť prevádzať vlastné nápady a projekty do praxe, čo je podľa môjho názoru v odbore personalistiky zatiaľ skôr vzácne. Nemecké vedenie BAUHAUSu vníma že Európa je rôznorodá, čo si napr. americké spoločnosti neuvedomujú do takej miery. S tým som sa vo svojej praxi bohužiaľ tiež stretla a donútilo ma to k zmene zamestnania.
Priestor pre inovácie a kreativitu v BAUHAUSe mi umožňuje predkladať návrhy, ktoré sú rýchlo posudzované, a pri schválení ihneď realizované. Vďaka tomu môžeme dynamicky reagovať na potreby spoločnosti a efektívne implementovať digitalizáciu procesov, ktorá je v takejto veľkej spoločnosti nutnosťou. Táto otvorenosť k novým nápadom je niečo, čo si na našom vedení nesmierne vážim.
Spomínate dôležitosť digitalizácie procesov. Sú nejaké ďalšie zmeny, ktoré ste zaznamenala v odbore personalistiky za posledných 10 rokov?
Určite áno, milión zmien. Domnievam sa, že personalistika sa za posledných 10 rokov dramaticky zmenila. Najmä v spôsobe, akým komunikujeme s kandidátmi o prácu a ako už bolo povedané – v digitalizácii personálnych procesov. Dnes je HR viac zamerané na digitálne nástroje, flexibilitu a individualizovaný prístup k zamestnancom. Viem, že musím mať iný prístup k zamestnancom z oddelenia administratívy a iný prístup k zamestnancom v predajniach. Táto potreba vychádza zo špecifík jednotlivých pozícií, na ktoré musím pri svojej práci neustále myslieť.
V BAUHAUSe sa snažíme tieto trendy nielen sledovať, ale ich aj aktívne formovať, čo zahŕňa aj implementáciu nových riešení, ako je mzdový a personálny systém Vema a jeho jednotlivé rozšírenia.
Ako konkrétne vám systém Vema pomáha v každodennej práci?
So systémom Vema pracujeme v BAUHAUSe už od roku 2018. Umožňuje nám efektívne spravovať personálne procesy od mzdovej administratívy cez plánovanie zmien zamestnancom až po zaznamenávanie ich dochádzky. Keď to porovnám s predchádzajúcimi systémami, s ktorými som mohla pracovať, tak sa mi na Veme páči široká možnosť najrôznejších reportov, ktoré môžem tvoriť.
Domnievam sa, že implementácia Vemy znamenala dôležitý krok vpred v efektivite nášho HR oddelenia. Samozrejme, existuje ešte mnoho procesov a oblastí, ktoré by bolo potrebné vylepšiť vzhľadom na veľkosť našej spoločnosti ako napr. procesy žiadania o dovolenku či pracovné voľno, ale verím, že časom to dosiahneme.
Ponúka sa teda otázka, ktoré aspekty personalistiky považujete za najväčšiu výzvu a na čo sa chcete zamerať v budúcnosti?
Myslím si, že hlavnou výzvou v personalistike, predovšetkým u nás v Česku a na Slovensku, je udržať krok s neustálymi zmenami v legislatíve a technológiách, a zároveň efektívne komunikovať s ľuďmi v rôznorodom prostredí. Stále narážame na neznalosť Zákonníka práce zo strany ostatných kolegov na vedúcich pozíciách. Čo im nemožno mať za zlé pri častých zmenách a zložitosti tejto oblasti.
V budúcnosti sa chcem osobne zamerať na ďalšiu digitalizáciu procesov (napr. tému elektronizácie dokumentov a elektronický podpis) a zlepšenie hlavne internej komunikácie, aby sme v BAUHAUSe mohli ponúkať ešte lepšie pracovné prostredie. Osobne sa snažím neustále sa vzdelávať. Jazdím na HR stretnutia alebo sa zúčastňujem prednášok zo sveta HR. Som aktívna aj na platforme LinkedIn, kde nachádzam užitočné zdroje inšpirácie.
Na základe vašich skúseností, čo by ste poradila ostatným, ktorí chcú byť úspešní v tomto dynamickom odbore?
Všetkým, ktorí sa rovnako ako ja pohybujú vo svete personalistiky, by som poradila jednoznačne pokoru a rešpekt k ľuďom, otvorenosť k novým technológiám a neprestávať sa učiť aj za hranicami svojho odboru. To človeka nesmierne obohacuje. Tiež som presvedčená o tom, že keď máte svoju prácu radi a baví vás, dostane sa vám tzv. pod kožu. Ja potom o najrôznejších témach z HR rada premýšľam, počúvam zaujímavé podcasty pri ceste autom, čítam si po večeroch o novinkách alebo skúsenostiach iných kolegov, bavím sa s ostatnými ľuďmi, a aj keď sa to nezdá, tak za niekoľko rokov ujdete o míle ďalej ako tí , ktorí sa tomu venujú "len" v pracovnej dobe. V našom odbore je kľúčová otvorenosť - skrátka nebáť sa inovácií a byť pripravený prijať a adaptovať nové nástroje a procesy, ktoré môžu našu prácu výrazne uľahčiť a prepojiť s ľuďmi vo firme.
Ďakujeme Petre Brustmannovej za príjemný rozhovor.